- McDonald’s lijkt niet geraakt te worden door de stagnerende wereldeconomie.
- De fastfoodketen doet goede zaken en gaat de komende jaren flink investeren. Voor 2027 wil het bedrijf wereldwijd 9.000 nieuwe vestigingen openen.
- Ook heeft McDonald’s Google de opdracht heeft gegeven voor het maken van een speciale chatbot op basis van artificial intelligence (AI).
- Lees ook: McDonald’s worstelt met de oorlog tussen Israël en Hamas – franchisenemers in het Midden-Oosten kiezen partij
McDonald’s gaat als een trein, ondanks de stagnerende wereldeconomie. Vorige maand overtroffen de bedrijfscijfers de verwachtingen van experts. Nu maakt de fastfoodketen bekend ambitieuze uitbreidingsplannen te hebben.
McDonald’s wil in 2027 wereldwijd zo’n 50.000 restaurants hebben. Nu staat de teller bij de Amerikaanse fastfoodketen nog op ruim 41.000 locaties, maar McDonald’s streeft ernaar komende jaren duizenden nieuwe vestigingen te openen.
Volgens McDonald’s mikt de keten hierbij op sterkere groei dan ooit. Tegelijkertijd zal McDonald’s flink investeren in het automatiseren van processen en het sneller maken van zijn dienstverlening. De keten denkt zo ook zijn winstgevendheid te kunnen vergroten.
Of er ook veel nieuwe McDonald’s-vestigingen in Nederland te verwachten zijn, is niet op te maken uit de nieuwe aankondigingen van het Amerikaanse bedrijf. De keten bestaat al sinds de jaren vijftig in de Verenigde Staten. In Nederland werd de eerste vestiging geopend in 1971, in Zaandam. Dat was ook het eerste McDonald’s-restaurant in Europa. Inmiddels zijn er meer dan 260 locaties in Nederland.
Woensdag is ook bekend geworden dat McDonald's Google de opdracht heeft gegeven voor het maken van een speciale chatbot. Die moet personeel gaan helpen met vragen als hoe je een ijsmachine schoonmaakt. De toepassing op het gebied van kunstmatige intelligentie gaat Ask Pickles heten.
McDonald's heeft geen last van inflatie
McDonald's blijft de laatste tijd veel hamburgers en andere producten verkopen, ondanks de forse prijsverhogingen van het afgelopen jaar. De omzet en de winst stegen in de zomermaanden onverwacht hard door, kwam eerder al naar voren uit de kwartaalresultaten van de onderneming.
Dit ondanks dat het bedrijf deze zomer nog had gewaarschuwd voor een vertraging van de groei als gevolg van economische tegenwind. McDonald's profiteerde onder meer van succesvolle reclamecampagnes en het thuisbezorgen van meer bestellingen.